Vore rejser siden 2009
EGYPTEN - KINA - RUSLAND - Peru - USA

Egypten
I februar 2009 var vi på vinterferie i Sharm El Sheik på sydspidsen af Sinai-halvøen (Egypten). Et skønt 4 stjernet hotel med all inclusive. Sharm, -  som det hedder lokalt,-  er masser af hoteller og butikker, - et meget turistet sted uden de store oplevelser og seværdigheder, hvis man ikke lige er vild med dykning, hvor Rødehavet er fantastisk med fisk og koraller i alle former og farver.
Rusland
I juni 2009 var vi på en spændende 11 dages tur i Rusland med start i Skt. Petersburg, krydstogt på floder, kanaler og søer, gennem 18 sluser, besøg i landsbyer og afsluttende med 3 dage i Moskva. En behagelig form for oplevelsesrejse, som vi kan anbefale.
Kina
I august 2009 tog vi til Kina på en 9 dages tur med ophold i Beijing og 3 dage ved Den Kinesiske Mur. Vi besøgte Beijing i 1997, og kunne se den kæmpe forandring, der er sket med et land, der er i rivende udvikling. De gamle hutonger (små gader) var revet ned og kæmpe skyskrabere i glas, beton og stål
var bygget op til hoteller, kontorer og lejligheder. Vi oplevede også landsbylivet ved "muren", som vi i et par dage boede lige ved siden af og gik ca. 4 km på.
Til vores datter Carina fik vi i Beijing forhandlet os til køb af et parti ferskvandsperler og andre perler/smykkesten, da hun som hobby fremstiller mange flotte smykker.
Som det kan ses, holder vi af at rejse, og vi har besøgt ca. 60 lande. Vi tager masser af billeder og video, som vi redigerer, så de kan anvendes til film- og lysbilledeforedrag i foreninger,institutioner m.v. (Se siden om vore rejseforedrag og siden med billeder fra rejserne)
 PERU BOLIVIA
I februar 2010 var vi på en rejse i Peru og Bolivia. Vi startede i hovedstaden Lima ved kysten og fløj derfra til Cusco
, der ligger i 3300 m. højde over havet. Byen er den gamle Inka hovedstad og en historisk perle, hvor mange af bygningerne er opført på rester af gamle inka bygninger. Her besøgte vi også et projekt for gadebørn og fattige børn oprettet af Jens Laurits Sørensen fra Vissenbjerg.  Jens Laurits viste os de to villaer, som projekterne har som base for ca. 100 børn, der kommer der før og efter skole, får lektiehjælp, lærer forskellige ting og får et måltid mad. Projektet startede Jens Laurits i 1999 og det er accepteret og godkendt af myndighederne, støttet af både en peruansk og en dansk støtteforening.
Efter Cusco: På grund af oversvømmelser, der havde bortskyllet vej og jernbaneforbindelse til Perus største seværdighed inka bjerg-byen Machu Picchu, måtte vi desværre undvære denne oplevelse, men fik så i stedet set andre af de mange rester og ruiner af tidligere inka bygningsværker, bl.a. Den Hellige Dal med Pisac og den charmerende by Ollantaytambo. Vi boede i byen Puno ved Titicacca Søen, som er verdens højest beliggende navigerbare sø. Puno var præget af karnevalstemning . På søen besøgte vi sivøen Uros, hvor befolkningen bor i hytter bygget af siv og sejler i både lavet af siv.
Vi kørte gennem Andesbjergene i 4.300 m. højde og til Bolivia, hvor vi først boede i byen Copacabana, hvorfra vi sejlede ud på Titicacca søen i en katamaran båd, hvor vi boede en nat og fik besøgt øen Isla del Sol (Sol øen). Vi boede også et par nætter i Bolivias hovedstad La Paz, - verdens højest beliggende hovedstad, placeret i en dal i 3300 m. højde, men med by på alle bjergsiderne, så dele af byen er i 3800 m. højde. Vi havde
ved hjælp af piller forberedt os på at modvirke højdesyge, som kan indfinde sig ved omkring 3000 m. p.g.a. den tynde luft. Får vi højdesyge, har hotellerne oxygen (ilt) flasker klar, hvad Kisser lige måtte opleve en enkelt dag i Cusco.
Cuba
I marts 2011 var vi på en rundrejse på Cuba. Vi startede i Havana, hvor vi boede i den gamle bydel. Byen er præget af mange flotte og stilfulde bygninger, hvoraf en del nu er under restaurering, men mange er præget af manglende vedligeholdelse. Der er flotte parker og grønne områder, og i bybilledet
ses masser af gamle amerikanske "dollargrin", der kører som taxi. Vi besøgte revolutionsmuseet, der er indrettet dels indenfor i det tidligere presidentpalads og dels foran med køretøjer og våben brugt under revolutionen. Vi var til kanonsalut på det gamle fort om aftenen, der markerer lukningen af
havnen hver aften. Et besøg på en romfabrik med smagsprøver af den udmærkede cubanske rom og servering af "ild-kaffe" oplevede vi også. Det verdensberømte Tropicana Show, der er på højde med Moulin Rouge i Paris, var en kæmpe oplevelse. Showet kører uafbrudt i 2 - 3 timer med et festfyrværkeri af sang, musik, salsa, mambo, farvestrålende kostumer og ca. 100 dansere. Det hele foregår under åben himmel, og der serveres masser af rom.
Vi besøgte drypstenshulerne i Vinales, en tobaksplantage, kørte med damptog ud i sukkerrørsplantagerne, besøgte en keramikerfamilie, Sukkermøllernes Dal, byerne Trinidad, Sancti Spiritus, Camagüey og Santa Clara. I sidstnævnte by så vi det store mindesmærke over Che Guevara og et mini-museum, der viste historien om Che´s tropper, der holdt til i bjergene og afsporede et armeret tog i Santa Clara. Turen sluttede med 4 dage med all inclusive på Varadero-stranden ved Atlanterhavet 120 km fra Havana. Hele turen var præget af sang og musik, da der alle steder dukker et band op, når vi skal spise. Drinksene vekslede mellem Cuba Libra, mojito og pinaculada, men også de nationale mærker i øl var gode.
     USA's Sydstater
I september 2011 var vi på en rundtur i USA' sydstater, - ialt 4200 km. - en grupperejse med 20 deltagere i en god stor bus. Vi fløj via London til Atlanta, Her besøgte vi bl.a. forfatterinden Margaret Mitchells hus, kendt for romanen "Borte med Blæsten" fra 1936, udødeliggjort ved filmatiseringen i 1939. Vi så også Atlanta Cyclorama, - et 109 m. langt og 12 m. højt cirkulært maleri, med slaget om Atlanta i 1864. På stedet er der et museum om Den amerikanske Borgerkrig.
Vi så kirken hvor Martin Luther King prædikede, hans fødehjem og et museum om hans liv. CNN's hovedkvarter fik også et besøg. På vej til Asheville besøgte vi Cherokee Indian Reservation, og fik indblik i indianernes liv for 250 år siden. Et flot museum med en stor samling af effekter fra indianernes historie. Kørte gennem Smokey Mountain National Park med en stor variation af plante- og dyreliv.
I Asheville så vi det kæmpe store Biltmore Estate, et palads bygget af George Vanderbilt, barnebarn af finansfyrsten Cornelius Vanderbilt, som tjente enorme formuer på jernbaner.
Huset har 250 værelser, 43 badeværelser, indendørs pool, motionsrum, keglebaner osv, og selvfølgelig flot udstyret med prisme lysekroner, antikke møbler og kunst. Vi fortsatte til Charleston i South Carolina ved Atlanterhavskysten, med gamle huse og palæer, der er eksempler på "Det Gamle Syden". Vi besøgte verdens største flådemuseum med bl.a. hangarskibet Yorktown, med plads til 100 fly og en besætning på 3.500 mand.Skibet deltog i sidste del af 2. verdenskrig og i Vietnam-krigen. Vi besøgte også en gammel plantageejendom, der havde været drevet ved hjælp af slaver, og med tilhørende stort smukt haveanlæg.
Så gik turen til Savannah med den historiske bydel med brostensbelagte gader, og den sølvfarvede spanske mos, en snylteplante, der som et slør hænger ned fra træerne i haverne. Turen fortsatte ind i landet til staten Floridas hovedstad Tallahassee, der  var hovedstad for slavehandlen i Florida og centrum for bomulds- og tobaksindustrien. Som i de andre byer var der også her et rigt udvalg af kirker og trosamfund. Vi besøgte First Presbyterian Church og fik en historisk beretning af kirkens præst.
Vi fulgte kysten langs Den Mexicanske Golf til
New Orleans, - byen der er kaldt "Den nødvendige by på det umulige sted", da den er håbløst placeret, - nord for byen ligger søen Lake Pontchartrain og syd for byen er Missisippi floden, og på alle sider er byen omgivet af sumpe.
Vi besøgte den berømte Bourbon Street, hvor hele gaden er spækket med jazz - værtshuse. Vi var inde på jazz-baren "Fritzels" og fik en super oplevelse med et fantastisk jazz band i et tætpakket lokale. Men bare en gå tur i Bourbon Street og sidegaderne er spækket med jazz musik fra alle sider. Næste dag tog vi igen til "French Quarter", der er den gamle del af byen. Vi så katedralen, fransk marked og tog så på sejltur i et par timer med hjuldamper på Missisippi med brunch og jazz musik. Tilbage i Bourbon Street var vi i en lukket gårdhave, hvor et jazz band spillede, mens vi nød vore Budweiser øl. Så tog vi en længere tur med en gammeldags sporvogn ud i forstæderne, hvor vi kunne se de mange flotte palæ-agtige huse.
Næste dag gik turen til Natchez med stop ved Baton Rouge, der er hovedstad i staten Louisiana. Her så vi den gamle Capitol bygning, der er bygget i stil med et middelalder slot. Den blev i 1930erne afløst af en ny, som er USA's højeste Capitol bygning. Den besøgte vi, og efter security check fik vi set den flotte modtagelseshal og repræsentanternes og senatets mødesal. Vi tog elevatoren op til 27. etages terrasse, hvor der var en flot udsigt. I Natches boede vi på et stilfuldt gammelt hotel, der har haft mange berømte gæster. Byen ligger ved Missisippi og var tidligere kendt for et stort slavemarked. Vi fortsatte mod Memphis med stop ved retsbygningen i Vicksburg. Prominente personer har holdt taler her, f.eks. Jefferson Davis, sydstaternes president og general Grant, der med sin belejring af byen gjorde en ende på borgerkrigen.

Ved ankomst til Memphis besøgte vi Sun Studierne, der bl.a. er berømt for, at det var her Elvis indspillede sine første plader, der gjorde ham berømt. Men også andre kendte har indspillet plader her: B.B.King, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash m.fl. Desuden så vi Loraine Motel, hvor Martin Luther King blev skudt. En aftentur i Beale Street med masser af musik blev det også til. Næste dag var afsat til Graceland, et af turens højdepunkter. Efter ankomst til en informationsbygning, steg vi på en bus, der kørte os til selve Graceland, hvor vi så det flot udstyrede hus og haven med Meditation Garden, hvor Elvis, hans tvillingebror, forældre og bedstemor er begravet. I huset var mange af hans guld- og platinplader udstillet, ligesom nogle af hans karakteristiske kostumer og bryllupstøj. Tilbage til informationsbygningen kunne vi se bilmuseet med 32 af Elvis' biler og museet med hans store lukseriøst indrettede Boeing fly samt hans jetfly. Vi fik også besøgt de mange butikker og fik spist en fantastisk lækker Elvis-burger i en af cafeerne.
Vi fortsatte til Nashville, country-musikkens absolutte mekka, hvor vi gik en tur på Broadway med de mange spillesteder og butikker præget af countrymusik og tilsvarende tøj, støvler, hatte mm. Næste dag var vi i "Country Music Hall of Fame and Museum", der giver et indgående kendskab til countrymusikkens historie og personligheder gennem 2 århundreder med videoer, musikoptagelser og interaktive udstillinger.
Vi sluttede turen, hvor vi begyndte, nemlig i Atlanta, hvorfra vi fløj hjem til Danmark via London.
Disneyland, Paris
I Påsken 2012 var vi en tur i Disneyland med børn og børnebørn, ialt 10 personer. Det var vores julegave 2011 til dem alle, og det var en kæmpe succes.Vi fløj fra Billund til Charles de Gaulle lufthavnen, hvorfra der går busser til Disneyland. Vi boede på Hotel Cheyenne og kunne tage gratis shuttle bus til parkerne hver dag. Trods masser af planlægning var det ikke alt, vi nåede på de 4 dage, da det er meget omfattende, hvad der bydes på, samtidig med lange køer alle steder. Her kan det hjælpe lidt, hvis man bruger den gratis fast pass ordning. Da der i 2012 var 20 års jubilæum for Disneyland Paris, var der gjort ekstra meget ud af optogene, ligesom et kæmpe lys-, lyd-, fyrværkeri-, laser- og vandsjov hver aften var en totalt ubeskrivelig oplevelse.
En vellykket tur for alle -  uanset alder.

Istanbul, Sortehavet, Ukraine

I sommeren 2012 startede vi med 3 dage i Istanbul, hvor vi bl.a. så kendte bygninger som Den Blå Moske, Hagia Sofia, Top Kapi Paladset, Süleymaniye Moskeen. Derefter fløj vi til Odessa, der kaldes Sortehavets Perle på grund af det milde klima og den smukke beliggenhed. Her så vi den berømte Potemkin Trappe, paladser og boulevarder. I Odessa gik vi ombord i vores krydstogtsskib, som vi skulle bo på de næste 8 dage. Turen gik over Sortehavet til Krim halvøen og byen Sevastopol, der tidligere var flådebase for den russiske Sortehavsflåde. Vi fortsatte via Jalta med bl.a. Livadia - zarens sommerslot, der var centrum for Jalta konferrencen ved 2. Verdenskrigs afslutning, videre til Kherson og ad Dnepr floden til Zaporoshe, der er kosakkernes by med museum og kosak-show.  Turen sluttede i Ukraines hovedstad Kiev, hvor vi bl.a. så de smukke katedraler og et kloster med en pilgrimsvandring.

Norge,Nordkap, Finland, Ålandsøerne

I sommeren 2013 var vi på en tur op gennem Norge med besøg i Bergen, Trondheim, Lofoten, sejltur med Hurtigruten, Polarcirklen, Nordkap (Midnatsol) Finmarken, Sametinget, Finland, Helsinki, Ålandsøerne. 5.500 km. i bus og med masser af sejlture. En vellykket tur med Gislev Rejser på 16 dage.

Kenya

I foråret 2014 var vi på en tur til Kenya med ophold ud til Det Indiske Ocean ved Mombasa og safari i henholdsvis Tsavo East og Tsavo West. Vi fik set masser af dyr, boede godt og kørte i safari-minibus, hvor vi kun var 4 personer.

Vi besøgte også en landsby med besøg i skolen. Der var også besøg i Mombasa by og i en træskærerby. Turen blev købt hos Bravo Tur.

Se i øvrigt billeder i album "Foto fra vore rejser"

Jazz på jazzbaren Fritzels i Bourbon Street i New Orleans
Overskrift 1

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

28.11 | 10:51

Hej.
Jeg søger oplysning om maskinfabrikken Svendborg og personer der har været på fabrikken.

28.08 | 21:03

Hej Jens Åge
Hvad vil du vide? Vi boede i Bredgade 10 1947 -49 og overfor Møllen i 1950-52. Send mig din mail-adresse, så kan jeg svare på
dine spørgsmål. John

26.08 | 17:37

er der nogen som ved noget om det